Your browser is not supported for the Live Clock Timer, please visit the Support Center for support.
Do góry

Wiosenne porządki w głowie i w sercu

Wiosna to czas, który kojarzy nam się z robieniem porządków. Nierzadko rzeczywiście je robimy w mieszkaniu, w szafach, ogrodzie, piwnicach i wszędzie gdzie tylko jest to możliwe i gdzie mamy na to ochotę. Wiosenne słońce ujawnia zakurzone zakamarki, ale też dodaje nam energii do mierzenia się z tym, co nazbierało się przez zimowe miesiące mimo naszej woli. Zatem wiosną porządkujemy, segregujemy, układamy, wyrzucamy, oddajemy, czyścimy, pierzemy, polerujemy – słowem dążymy do upiększenia i odświeżenia najbliższego otoczenia, a przede wszystkim do podniesienia komfortu życia i poprawy własnego samopoczucia.

Chciałoby się powiedzieć, że to dobry nawyk, gdyby nie dotyczył tylko materialnej sfery naszego życia. Dlaczego? Bo nie zawsze wystarczy uporządkować szafę, żeby poczuć się szczęśliwszym, nie zawsze wystarczy odświeżyć mieszkanie, żeby poczuć większy komfort życia. Wreszcie to nie tylko układanie przedmiotów i polerowanie okien sprawia, że nasze życie staje się przejrzyste i radosne.

Dlatego wykorzystując wiosenną energię do porządkowania i zmian zaplanujmy też porządki w głowie i w sercu. Tak jak układamy plany porządkowania poszczególnych pomieszczeń – kuchni, łazienki, garderoby, pokoi, piwnicy, tak ułóżmy sobie plan porządkowania poszczególnych sfer naszego życia.

Doktor medycyny Zorba Paster po wielu latach doświadczeń zawodowych określił i opisał w swojej książce Kod długowieczności pięć takich sfer i podkreśla doniosłość równowagi między nimi. Te pięć sfer to sfera fizyczna, psychiczna, stosunków międzyludzkich, duchowa i materialna. O każdą z nich należy zadbać z taką samą troską, tak jak porządkując dom z troską należy zadbać o każde pomieszczenie. Każdej z tych sfer należy się tak samo duża uwaga, aby całość realnie wpłynęła na długie, komfortowe i szczęśliwe życie.

 

Od czego zacząć? Jakie konkretnie działania poleca dr Zorba Paster?

Na początek poleca zająć się sferą fizyczną, czyli zdrowiem, kondycją, odżywianiem się i eliminowaniem nawyków szkodliwych dla zdrowia.

  • W tej strefie podstawą jest zdrowie fizyczne. Zatem zadbaj o nie, a na początek zrób badania okresowe. Dzięki temu będzie możliwa wczesna interwencja w sytuacji zagrożenia zdrowia. Zdrowie to nie tylko brak choroby.
  • Zacznij ćwiczyć – im więcej ćwiczymy, tym więcej w nas energii i hormonów szczęścia, czyli endorfin, przy tym jest lepsza kondycja.
  • Zweryfikuj sposób odżywiana: zbyt kaloryczne prowadzi do otyłości, zbyt skąpe osłabia nasz system odpornościowy.
  • Sprawdź czy papierosy, alkohol i inne używki rządza tobą, czy potrafisz je bez problemu odrzucić – jeśli nie, to nie oszczędzaj wysiłku, aby z tym zawalczyć.
  • Sprawdź też, czy dbasz o swoje bezpieczeństwo na co dzień, to znaczy czy ograniczasz ryzyka, czy nie narażasz siebie i swojego zdrowia na niepotrzebne szkodliwe działania.

Kolejna sfera to sfera psychiczna, czyli zdrowie psychiczne, emocjonalne, optymizm, postawy wobec życia i zdrowie poznawcze.

  • Odczuwanie całego wachlarza emocji jest naturalne i zdrowe dopóty, dopóki są umiarkowanie intensywne. Natomiast jeśli zdarza ci się krzyczeć lub wpadać w rozpacz z błahych powodów, to jest czas na porządkowanie poziomu reakcji emocjonalnych. Możesz to robić samodzielnie lub z pomocą specjalisty.
  • Zweryfikuj swoje postawy wobec świata i innych – wszystkie negatywne i pesymistyczne natychmiast wymieć w zakamarków swojego serca, one tylko zatruwają twoje życie i sprowadzają nieszczęście.
  • Bądź optymistyczny, a optymizmu można się nauczyć – tutaj znajdziesz na to konkretny przepis: https://www.space4living.pl/optymizmu-mozna-sie-nauczyc/
  • Ucz się, poznawaj nowe rzeczy, czytaj, dyskutuj, rozwiązuj krzyżówki i łamigłówki. Ciągła nauka podtrzymuje sprawność naszego umysłu. Dzięki temu jesteśmy bystrzy, ćwiczymy pamięć i koncentrację, stajemy się ciekawym partnerem do konwersacji.
  • Nie poddawaj się lękom. Czasem nasze lęki nie mają żadnych racjonalnych powodów, mogą wynikać z negatywnych doświadczeń z przeszłości. Gdy poczujesz lęk, sprawdzaj, czy zagrożenie jest realnie – jeśli tak, to działaj, by zapobiec zagrożeniu. Jeśli nie, to nie pozwól by dominowały, bo mogą prowadzić do chorób psychicznych.

Stosunki międzyludzkie to sfera trzecia. Stosunki międzyludzkie to przyjaźnie, bliskie związki, kontakty z ludźmi w pracy, kontakty biznesowe i więzi rodzinne. Im jest ich więcej i są bardziej intensywne, tym lepiej dla nas pod warunkiem, że są zdrowe i nietoksyczne.

  • Czym prędzej wymieć ze swojego życia relacje z ludźmi, którzy starają się cię wykorzystywać, ranić emocjonalnie lub psychicznie, zniechęcać do działań, obarczać swoimi kłopotami, obciążać negatywnymi, pesymistycznymi poglądami i deprecjonować. Porządek z tym przywróci cię na ścieżkę optymizmu jak wiosenne promienie słońca.
  • Zweryfikuj czas, który poświęcasz innym. Sprawdź, czy poświęcasz go właśnie tym osobom, które są dla ciebie ważne, a ty jesteś ważną osobą dla nich.
  • Znajdź więcej czasu na relacje z bliskimi w rodzinie. To może być razem spędzony czas na ćwiczeniach, na sprzątaniu domu, pracach w ogrodzie, grach i zabawach, ale też na dyskusjach, dzieleniu się problemami i wzajemnym wsparciu. To więzi, które nas motywują do dbania o siebie i własne zdrowie.
  • Pielęgnuj przyjaźnie i dbaj o swoich przyjaciół. Wspólnie spędzony czas nie musi być długi, ważne aby był spędzony z pełnym zaangażowaniem.
  • Traktuj z szacunkiem, tolerancją, akceptacją i miłością swojego życiowego partnera.
  • Znajdź też czas dla siebie, na pobycie ze sobą w samotności. Dzięki temu z większą energią i entuzjazmem będziesz uczestniczyć w relacjach z innymi.

Sfera czwarta to sfera duchowości. Jak pisze Zorba Paster, to sfera, którą najtrudniej opisać, bo „zawiera się w niej wszystko co robimy, by pojąć znaczenie i cel naszego życia: medytacja, modlitwa, powtarzanie mantr, słuchanie inspirujących tekstów, odpoczywanie w milczeniu, oglądanie dzieł sztuki… .”

  • Sprawdź co cię najbardziej porusza lub uspokaja. Może to czytanie książek, może słuchanie muzyki, może samotne spacery… Cokolwiek to jest, jeśli rzeczywiście pozytywnie i wyciszająco na ciebie wpływa, zaplanuj na to czas regularnie.
  • Zacznij praktykować medytację, jogę lub jakąś inną aktywność opartą na duchowości. Dużo spokoju da ci rozluźnienie mięśni i regularny oddech podczas odmawiania mantr, modlitw czy elementów medytacji.
  • Pomagaj innym w potrzebie, bez szczególnych próśb z ich strony, tak po prostu, bezinteresownie.
  • Jeśli wyznajesz jakąś religię, poświęcaj jej czas systematycznie, niekoniecznie dużo, ale regularnie. To, w co wierzymy, wpływa na nasze nastawienia, postawy i styl życia.
  • Dbaj o pogodę ducha i pozytywne spojrzenie na świat. Nie neguj wartości i sensu istnienia wszystkiego, czego nie możesz zrozumieć i czego nie możesz doświadczyć.
  • Jeśli czujesz, że brakuje w twoim życiu tej sfery – sfery duchowości właśnie to czas, aby wygospodarować podczas wiosennych porządków przestrzeń na to w głowie i w sercu. Będzie to miało również pozytywny wpływ na sferę fizyczną i psychiczną.

Strefa ostatnia – piąta, to strefa materialna. Odnosi się ona głównie do pracy, z której czerpiemy profity, ale to też pochodne naszych zarobków, czyli to na jaki standard życia możemy sobie pozwolić.

  • Sprawdź, czy praca, którą wykonujesz, sprawia ci przyjemność. Zweryfikuj czy pozwala ci wykorzystać twoje kompetencje i czy dzięki niej możesz cieszyć się uznaniem.
  • Przyjrzyj się, czy nie musisz wykonywać kilku różnych prac nie dlatego, że chcesz, tylko dlatego, że musisz, bo inaczej nie jesteś w stanie regulować rachunków.
  • Sfera materialna bardzo łączy się ze sferą społeczną i psychiczną dlatego zastanów się, czy w zamian za wystarczające czy wysokie wynagrodzenie nie cierpi któraś z tych sfer. Zdecydowanie nie opłaca się wartościowanie pieniędzy ponad dobre relacje z innymi czy własne dobre psychiczne samopoczucie.
  • Zastanów się, czy wszystkie zaplanowane wydatki są uzasadnione, może to tylko zbędne gadżety, które trzeba będzie uprzątnąć podczas kolejnych wiosennych porządków.
  • Przelicz to, co masz w swoich zasobach i to co jest ci potrzebne niezależnie od wysokości kwot. Pomyśl, czy taki wynik rozliczenia cię satysfakcjonuje.
  • Przeanalizuj możliwości oszczędzania, a może nowych, innych inwestycji.
  • Rozejrzyj się po rynku pracy, poczytaj portale biznesowe, zorientuj się w nowych trendach i kierunkach działalności firm małych i dużych – być może zechcesz otworzyć własną…
  • Rozwijaj się zawodowo niezależnie od tego czy pracujesz na stanowisku prezesa, czy pracownika z niskiego poziomu struktury organizacyjnej. Większa wiedza i umiejętności zawsze wpływają na poprawę strefy materialnej.

Nie istnieje jeden uniwersalny sposób na wiosenne porządki, bo każdy z nasz mieszka w innym domu, ma wokół siebie inne przedmioty i w końcu nie wszyscy w tym samym czasie zabierają się za sprzątanie. Dlatego też nie ma jednego uniwersalnego przepisu na porządki w głowie i w sercu, bo każdy z nas jest inny. Niemniej warto pamiętać, że uporządkowanie jednej tylko sfery nic nie zmieni, zaś uporządkowanie czterech bez jednej to tak jak wysprzątany cały dom z pominiętym przedpokojem – dalej niby czysto, a jednak wchodzić się nie chce.

 

Bibliografia:

  1. J. Czapiński, Psychologia pozytywna, PWN, Warszawa, 2019
  2. Z. Paster, Kod długowieczności, Bauer-Weltbild Media, Warszawa, 2002.

 

Źródło zdjęć: pixabay

Psycholog biznesu, trener, konsultant i wykładowca. Specjalizuje się w obszarach związanych z zarządzaniem, psychologią organizacji, HR i rozwojem osobistym. Prowadzi projekty rozwojowo-doradcze dotyczące określania, budowania i wprowadzania narzędzi strategii personalnych (HR) oraz strategii ...