Your browser is not supported for the Live Clock Timer, please visit the Support Center for support.
Do góry

Marka jako podstawa sukcesu firmy

Jak wielu entuzjastów czy krytyków, tak wiele definicji „marki”. Według klasyka Philipa Kotlera: „Marka to nazwa, termin, symbol, wzór lub ich kombinacja, stworzona celem identyfikacji dóbr lub usług sprzedawcy lub ich grupy i wyróżnienia ich spośród konkurencji”. Takie podejście jest powszechnie kojarzone ze słowem „marka”.

 

W dzisiejszym świecie, gdzie przepływ informacji odbywa się w czasie rzeczywistym (przez Internet), dostęp do produktów i usług jest powszechny (dzięki e-commerce), a konkurencja jest globalna i ogromna, potrzebujemy innego podejścia, które będzie budowało sukces firmy przez wybór konsumentów.

 

Marka jak przepis na sukces

Proponuję podejście do marki jako do aktywów firmy, które są świadomie budowane i wzmacniają jej pozycję na rynku, ponieważ wpływają na przychód i rozwój. Aby to było możliwe, trzeba podejść do zagadnienia marki strategicznie i założyć, że marka to wszystko, co firma oferuje w kontaktach z klientem. A więc znak czy nazwa, wizerunek czy oferta wraz z ceną oraz korzyściami dla klienta, usługi posprzedażowe, komunikacja, reklama, widoczność w sklepie, pracownicy – jednym słowem wszystko. Przemyślane i spójne oraz konsekwentnie stosowane. Tak rozumiana marka będzie obietnicą złożoną klientowi, którą firma dostarcza, aby być wiarygodną i zdobywać nie tylko portfele klientów, ale również serca. Z analiz KPMG wynika, że kluczem dla satysfakcji klienta w Polsce jest wiarygodność w kontekście budowania zaufania. Dodatkowo kontakt z marką powinien być czymś więcej niż tylko dobrą transakcją. Sprawmy, aby był jak niezapomniane doświadczenie, o którym nabywcy będą opowiadać kolejnym potencjalnym klientom. Analiza wyników finansowych spółek z zestawienia „Top 100 Brands” KPMG pokazuje, że firmy uzyskujące wysokie oceny pod względem doświadczeń klienta osiągają większe średnioroczne wzrosty niż ich konkurenci.

Dodatkowym dowodem na to, że takie podejście działa, jest nie tylko wielkość samej sprzedaży, ale również wartość marki. Najnowszy Raport Interbrands wymienia Apple (214 mld USD), Google (155 mld USD) i Amazon (100 mld USD) jako najcenniejsze marki 2018 roku. Charles Trevail, globalny CEO Interbrand, w komentarzu do raportu podkreśla, że najszybciej rosnące marki to te, które intuicyjnie rozumieją swoich klientów i podejmują odważne ruchy, które zachwycają i oferują nowe rozwiązania.

Ugruntowana i znana marka pozwala nie tylko na rozwój sprzedaży aktualnej oferty, ale ułatwia wprowadzenie nowych produktów umożliwiając pozyskanie nowych klientów. Zapewnia też wyższą marżę albo większą sprzedaż, w zależności od strategii, ponieważ jest bardziej atrakcyjna dla klientów. Łatwiej jest prowadzić komunikację, ponieważ mocna marka niesie ze sobą określony przekaz jak: jakość, design, sposób użycia itp. Pożądana marka może mieć korzystny wpływ na warunki handlowe, ponieważ dystrybutorzy chętniej będą sprzedawać, czy lokować marki poszukiwane przez konsumentów.

 

Baza, czyli nazwa i znak

A wiec, jak stworzyć markę, która będzie wspierać biznes? Oczywiście zaczynamy od strategii, czyli określonej oferty skierowanej do konkretnego konsumenta. Jest to podstawa, która wyznacza kolejne etapy od wyboru nazwy po sprzedaż i komunikację.

Każdy produkt, czy usługa powinny mieć nazwę, którą możemy również zamknąć w logotypie, czyli znaku zawierającym nazwę bądź jej skrót. Na co zwrócić uwagę:

  • czy nazwa jest zrozumiała i łatwa do wymówienia przez konsumenta, na wszystkich rynkach, gdzie będzie oferowana. Jeśli kierujesz ją na rynek zagraniczny, sprawdź co oznacza w lokalnym języku;
  • zgodność znaczenia oraz wizerunku graficznego z koncepcją, kojarzony odpowiednio na przykład z technologią albo rzemieślniczo, w zależności od koncepcji;
  • czy nie ma innych produktów o tej nazwie (znaku) oraz czy domeny internetowe z daną nazwą są wolne, aby stworzyć stronę internetową lub sklep;
  • czy będzie dobrze wyglądać w różnych formatach, na przykład na etykiecie produktu, stronie internetowej, witrynie sklepowej lub banerze reklamowym;
  • ilość detali oraz kolorów będą miały wpływ na późniejsze koszty produkcji materiałów z logo marki, od wizytówek po etykiety oraz inne materiały marketingowe.

 

 

Wiarygodna marka, czyli zaufanie i konsekwencja w działaniu

Nazwa to podstawa, jej rozwinięciem może być misja marki zamknięta w krótkim sloganie, który zawiera obietnicę i wyróżnik na tle konkurencji. Mercedes obiecuje „The best or nothig” dając do zrozumienia, że wybiera najlepsze dostępne rozwiązania z dziedziny technologii, wzornictwa oraz bezpieczeństwa nie idąc na kompromisy. Dotyczy to produktów oraz całej strategii firmy, która zapewnia produkcję niezawodnych i pięknych samochodów. Powtarza to w reklamach oraz innych działaniach dotyczących bezpieczeństwa, takich jak Driving Academy. To kolejny ważny etap budowy marki – stały rozwój obszarów, które są krytyczne dla biznesu.

 

Obietnica, czyli jak jej dotrzymać

Nazwa oraz slogan powinny być wiarygodne. Jeśli obiecujemy naturalne produkty, to dbamy o jakościowe surowce, dostawców oraz takie rodzaje dystrybucji, które nie obniżają wartości produktów. Produkt to również opakowanie, które powinno być w tym przypadku ekologiczne. Przykładem może być „Marwit – to naturalne”, która z sukcesem rozwija swoją ofertę mając na uwadze jakość oraz wpływ produktów na nasze zdrowie. Poza działaniami komercyjnymi angażuje się również w edukację żywieniową dzieci i młodzieży, co jest spójne z koncepcją marki. W kolejnych krokach można na przykład zrezygnować z papierowych paragonów i innych elementów sprzedaży i dystrybucji wpływających negatywnie na środowisko oraz postarać się o certyfikaty jakości uznanych ośrodków badawczych.

 

Doświadczenie, czyli jak je stworzyć

Doświadczenie najłatwiej porównać do wspomnienia, jakie towarzyszy marce. Tworząc pozytywne emocje związane z wyborem marki, zyskujemy satysfakcję klienta oraz wyraźnie odróżnimy się od konkurencji. Najistotniejszym elementem do sukcesu w tym obszarze jest wiarygodność marki oraz doskonała znajomość konsumenta. Marka „Maty Węchowe” oferując nowy produkt dla psów, zadbała nie tylko o treści edukacyjne na swoim blogu, obecność w mediach docierających do właścicieli czworonogów, ale również dołączyła bezpłatnie smakołyki i personalizowaną kartkę z życzeniami dla pupila. Jest to znacznie więcej niż dostarczają inni producenci, czy dystrybutorzy produktów dla zwierząt. Prosta nazwa i logo mówiące wprost o ofercie, widoczność w Internecie oraz wyróżniające się podejście do klienta jest zapowiedzią sukcesu.

 

Pracownicy najlepszymi ambasadorami marki

Jeśli mamy właściwą nazwę, reputację oraz oferujemy klientowi wiele pozytywnych doświadczeń spójnych z marką (w tym obsługę klienta i komunikację), ważnym elementem powodzenia będzie kultura organizacyjna, czyli ludzie i ich przekonanie na temat tego, co produkują czy sprzedają. Pracownicy firmy, którzy są przekonani do swojej marki, są jej najlepszymi ambasadorami budującymi sukces firmy.

 

Autor artykułu: Joanna Turczyk

Ekspert marketingu i komunikacji z ponad 15-letnim doświadczeniem. Doradca rozwoju biznesu przez efektywne strategie marketingowe.

 

Źródło zdjęć: Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw

Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw Gazeta MSP jest miesięcznikiem ekonomicznym skierowanym do właścicieli oraz osób zarządzających firmami z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Gazeta dostępna jest na rynku od 17 lat. Misją Gazety MSP jest dostarczanie przedsiębiorcom oraz osobom ...