Your browser is not supported for the Live Clock Timer, please visit the Support Center for support.
Do góry

Jak zacząć mądrze i skutecznie?

Lipiec, wakacje, lato – wspaniały czas, żeby zacząć przygodę z aktywnością sportową i zrobić coś dobrego dla swojego ciała i dla ducha, tym bardziej jeśli wcześniej nie ćwiczyliśmy regularnie.

Ale co ćwiczyć? Co będzie najlepsze dla mnie? Odpowiadając na te pytania, należy wziąć pod uwagę kilka czynników: bezpieczeństwo, efekty, satysfakcję, systematyczność.

 

 

Aspekt bezpieczeństwa dotyczy przede wszystkim zdrowia. Zaczynamy od wizyty u lekarza i wykonania podstawowych badań: morfologii i EKG. Jeśli odczuwacie jakiekolwiek dolegliwości lub coś was niepokoi w waszym stanie zdrowia, koniecznie skonsultujcie się z lekarzem. Jeśli mieliście kontuzję, której skutki odczuwacie nadal lub odczuwaliście przez dłuższy czas, to wskazana jest konsultacja fizjoterapeuty. Każda poważniejsza kontuzja po 30. roku życia może pozostawić swój ślad w ciele na długi czas i nie może być lekceważona.

Rozpoczynamy treningi, ponieważ chcemy przede wszystkim poczuć się lepiej i wyglądać lepiej. I to jak najszybciej. Ale aby to osiągnąć, warto pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim o tym, że wszystko wymaga czasu.

 

 

Kiedy nie ćwiczymy, nie odczuwamy wielu osłabionych elementów naszego ciała. Styl życia i rodzaj wykonywanej pracy powinny mieć wpływ na rodzaj i czas aktywności oraz jej intensywność. Co więcej często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nasze codzienne nawyki i czynności, które wykonujemy, pogłębiają nasze wady postawy i złe nawyki.

Spójność przynosi spokój, dlatego powinniśmy dążyć do tego, aby ciało pozostawało w harmonii z psychiką. Niwelowanie stresu za ciężkim treningiem sprawi, że ustąpi on tylko na chwilę. Kiedy wrócą czynniki powodujące napięcie nerwowe, wróci też stres, a dodatkowo stan zapalny po treningu, który okazał się stresem fizycznym dla naszego organizmu. W efekcie poczujemy się jeszcze gorzej. Dlatego warto posłuchać rad fachowców i skorzystać z ich pomocy.

Często słyszę: „jeszcze nie jestem gotowy na trening personalny”, „trochę schudnę to poszukam kogoś”. Bzdura! Dobry trener wskaże nam najlepszą i właściwą drogę do poprawy zdrowia, wyglądu i formy. Jak znaleźć właściwą osobę? W Internecie pełno jest profili trenerów. Przeglądając je należy zwrócić uwagę na: ilość i jakość opinii o trenerze (wpisy typu: „schudłam szybko”, „najlepszy trener/trenerka” można pominąć) oraz na ilość i jakość publikacji: filmy, artykuły, blogi. Doświadczenie jest ważne, ale równie istotny jest też samorozwój trenera. Ponadto miejsce, w którym pracuje trener, powinno mieć określone wysokie standardy. Zawsze też możemy zadzwonić do wybranej osoby lub umówić się na spotkanie, aby omówić wszystkie interesujące nas kwestie. Wybór odpowiedniego trenera wpływa zasadniczo na jakość i efektywność postępów.

 

 

Pamiętajmy, że nie trzeba od razu korzystać z całego pakietu treningów. Spotkanie z trenerem co kilka tygodni pozwoli nam zweryfikować nasze postępy i wyznaczyć kierunek dalszej aktywności sportowej.

Natomiast jeśli nie decydujemy się na pracę z trenerem, to musimy zastanowić się czy ćwiczymy indywidualnie czy w grupie. Trening indywidualny ma ten plus, że ćwiczymy wtedy, kiedy możemy i kiedy jest nam wygodnie. Zajęcia grupowe wymagają od nas większej dyscypliny czasowej, modyfikacji przyzwyczajeń i zmiany tygodniowego planu, co na początku przygody ze sportem może być wręcz kluczowe.

Warto zacząć od treningów 2-3 razy w tygodniu po 45 minut. Regularnych! Zagwarantują nam one dobre samopoczucie i pozwolą zauważyć pierwsze efekty aktywności fizycznej.

Trzymam kciuki i powodzenia!

 

Źródło zdjęć: pexels.com

Trener personalny i instruktor z 18-letnim doświadczeniem. Zwolennik treningu zrównoważonego oraz twórca systemu treningowego SFiTS. Zrealizował wiele autorskich zajęć, które cieszyły się dużym powodzeniem i uznaniem. Czujny obserwator i entuzjasta branży fitness. Od 10 lat związany z ...