Your browser is not supported for the Live Clock Timer, please visit the Support Center for support.
Do góry

Giorgio Armani – włoski stylista, monarcha mody i właściciel imperium

Mogłoby się wydawać, że rozpoczynanie kariery zawodowej od zera w branży modowej, w wieku lat czterdziestu, nie powinno wieszczyć spektakularnego sukcesu zawodowego. Takiego wyzwania podjął się jednak Giorgio Armani, wykazując ogromną determinację, będąc nadmiernie ambitnym oraz przewrotnym w realizacji nowych projektów. Rozpoczął karierę stylisty, stawiając pierwsze samodzielne kroki w dziedzinie mody, będąc już dojrzałym mężczyzną. Został niewątpliwie monarchą mediolańskim i królem mody światowej, 85-letnim właścicielem imperium, które prosperuje lepiej niż kiedykolwiek.

 

Trudne dzieciństwo

 

Giorgio Armani urodził się 11 lipca 1934 r. w Piacenzie, gdzie spędził dzieciństwo, w atmosferze okrucieństwa II wojny światowej. Wśród najtrudniejszych dla niego wspomnień pozostało zdarzenie sięgające czasów, gdy miał dziewięć lat. Kiedy bawił się ze swoimi przyjaciółmi prochem strzelniczym, został poważnie poparzony, a jego życie wisiało na włosku. Matka Maria i ojciec Ugo obawiali się o jego zdrowie, ale Giorgio stanął na nogi. Po wojnie rodzina Armani postanowiła przenieść się do Mediolanu, a Giorgio rozpoczął naukę w liceum Leonarda Da Vinci, a potem na Wydziale Lekarskim Università Statale. Po dwóch latach nauki zrozumiał jednak, że medycyna nie jest jego życiową drogą. Rozpoczął pracę jako dekorator witryn w domu towarowym La Rinascente, a następnie w 1965 roku Nino Cerruti zatrudnił go do zaprojektowania kolekcji męskiej Hitman.

 

 

Mediolan

 

Wielu instynktownie kojarzy Armaniego z Mediolanem, miastem, które otworzyło drzwi do jego przyszłości. To tu znajduje się jego dom przy via Borgonuovo, niedaleko od jego hotelu Armani Hotel Milano, nieopodal ulubionego sklepu spożywczego i innych miejsc, z którymi jest związany. Mediolan jest centralnym miejscem jego projektanckiej kariery i to tu właśnie 24 lipca 1975 roku założył Giorgio Armani SpA, debiutując i rozumiejąc, że jest gotowy do wprowadzenia marki noszącej jego nazwisko. Męska i damska marka prêt-à-porter Giorgio Armani powstała dzięki zachęcie i wsparciu jego przyjaciela i życiowego partnera Sergio Galeottiego, który zmarł na AIDS w 1985 r. Kilkanaście miesięcy po powstaniu marki Giorgio Armani nowa kolekcja została zaprezentowana w prestiżowej sali Bianca we Florencji. Młody stażem projektant wprawił wszystkich obecnych w oniemienie, prezentując kolekcję tylko w odcieniach bieli i błękitu, charakterystyczną dla jego rozległej produkcji, która następnie przyjęła nazwę Armani blue. Sukces nowicjusza był niesamowity, przede wszystkim dzięki rewolucyjnym niestrukturalnym kurtkom: „Przygnębiały mnie tradycyjne stroje. Chciałem dostosować kurtkę, tak aby lepiej zharmonizować ją z tymi, którzy ją noszą, usuwając strukturę, dzięki czemu jest to rodzaj drugiej skóry” – powiedział Armani. Projektant zdemontował męską odzież par excellence i przemyślał ją na nowo, eliminując wewnętrzne tkaniny wspierające i wyściółkę, przesuwając guziki i modyfikując poduszki naramienne. Słynna kurtka odkryła swoją bardziej nieformalną stronę, zachowując elegancki urok, który ją wyróżnia.

Siła jego geniuszu polega na stworzeniu niepowtarzalnego stylu, odpowiedniego do codziennego życia, ale utrzymującego klasę w stanie nienaruszonym i jednocześnie uwodzicielskim, prostym, ale bardzo intrygującym. Ostateczne potwierdzenie kunsztu projektanta nastąpiło w 1982 roku, kiedy „Time” poświęcił mu upragnioną okładkę: przed nim, wśród projektantów, ten zaszczyt przyznano tylko monsieur Christianowi Diorowi, dobre czterdzieści lat wcześniej.

 

Zainteresowanie sportem

 

Kultowy czarny T-shirt podkreśla posągowe ciało, należące do mężczyzny, który przekroczył osiemdziesiąt lat. Giorgio Armani ma wielkie zamiłowanie do sportu, które skłania go do realizacji licznych projektów w środowisku sportowym: w 2012 roku stworzył stroje włoskiej drużyny narodowej na Igrzyska Olimpijskie w Londynie, pozostając oficjalnym sponsorem w edycjach 2014, 2016 i 2018. Armani jest także wielkim kibicem drużyny koszykarskiej Olimpia Milano. W 2008 roku przejął ją na własność, przekształcając w sezonie 2011/2012 w EA7-Emporio Armani. W sezonie 2013/2014 mediolański zespół powrócił po osiemnastu latach do tytułu mistrza Włoch, zdobywając dwudzieste szóste mistrzostwo.

 

 

Giorgio Armani w kinie

 

Kolejna pasja Armaniego – kino – przyczynia się do globalizacji jego sukcesu. W 1980 roku w Hollywood i za granicą spektakularny sukces odnosi film American Gigolo w reżyserii Paula Schradera, w którym to Richard Gere ubrany w kurtki, koszule i krawaty Armaniego promuje markę na szeroką skalę. Zawartość szafy bohatera filmu jest w całości marki Armani, a Giorgio staje się prawdziwą legendą kina.

W 1987 roku współpracował przy tworzeniu kostiumów scenicznych do filmu Nietykalni Briana De Palmy, a w 1986 roku Mario Monicelli przyjął kostiumy Armaniego do filmu Speriamo che sia femmina. W 1990 roku jego projekty pojawiają się w filmie Il tè nel deserto w reżyserii Bernardo Bertolucciego. W 2008 roku Armani stworzył ubrania noszone przez Bruce’a Wayne’a (w tej roli Christian Bale) w filmie Batman The Dark Knight, a w 2012 roku w The Dark Knight – The Return. W 2013 roku stroje Armaniego nosili Michael Fassbendera i Penelope Cruz w filmie Doradca oraz Leonardo DiCaprio w filmie Wilk z Wall Street. Zaprojektował także kilkanaście kreacji dla Lady Gagi.

 

 

Armani dziś i jutro

 

Grupa Giorgio Armani, która obejmuje dziś marki Giorgio Armani, Emporio Armani, A/X Armani Exchange, Armani Privé i Armani/Casa, reprezentuje jedną z ostatnich firm w sektorze mody, która nie przeszkodziła jej założycielowi być uznanym za jednego z najbogatszych ludzi we Włoszech według rankingu Forbes 2017, z aktywami około 8,9 miliarda dolarów. Poza modą, hotelarstwem, produkcją wina, zaangażowaniem w sport i kino Armani słynie również z produkcji perfum. Grupa wydaje się być bezpieczna na zawsze dzięki niedawnemu utworzeniu Fundacji Armaniego. 0,1% kapitału zostało już przekazane na rzecz fundacji, która następnie odziedziczy pozostałe 99,9% oraz której zostanie powierzone zadanie reinwestowania kapitału na cele charytatywne i zagwarantowanie równowagi w Giorgio Armani SpA. Ten mechanizm ma sprawić, aby w przyszłości spadkobiercy zarządzali zgodnie i aby zapobiec sprzedaży grupy przez innych innym podmiotom lub jej rozbiciu.

 

Na podstawie:
https://www.esquire.com/it/stile/moda-uomo/a19036286/giorgio-armani-biografia-stilista/
https://www.elle.com/it/moda/a23858963/giorgio-armani-biografia/

 

Źródło zdjęć: pexels

Od kilkunastu lat zawodowo zajmuje się komunikacją marketingową, w szczególności promocją, wizualizacją oraz sponsoringiem licznych projektów realizowanych dla poszczególnych grup biznesowych. Prowadziła szkolenia z dziedziny marketingu bezpośredniego dla firm oraz konsultacje indywidualne w ...