Your browser is not supported for the Live Clock Timer, please visit the Support Center for support.
Do góry

Dlaczego warto zainwestować w dobry design?

Dobry design to pojęcie bardzo względne, ponieważ o gustach się nie dyskutuje. Istnieją jednak pewne ramy, które pozwalają w bardziej namacalny, materialny sposób ocenić czy projekt jest dobry czy nie, profesjonalny czy amatorski. Według Słownika Języka Polskiego termin design odnosi się tylko do przedmiotów użytkowych. Jestem jednak przekonany, że design definiuje cały otaczający nas świat. Zakładam, że każdy z nas woli, by nasze codzienne otoczenie cieszyło oko.

 

 

Praca designera ma wartość społeczną, ponieważ przygotowywane projekty docierają do dziesiątek, tysięcy, a nawet milionów ludzi. Projektując na przykład reklamę, nie jest ważne jedyne to, by zleceniodawca był zadowolony – ważniejsze jest, aby reklama budziła zainteresowanie potencjalnych klientów naszego zleceniodawcy. To jedna z cech, które określają dobry design – jakie są inne? Według mnie dobry design to taki, który:

  • jest przemyślany, poparty wielogodzinnymi dyskusjami, poszukiwaniami;
  • identyfikuje nasz produkt, markę w wyjątkowy sposób;
  • bazuje na najlepszych trendach – jeśli projekt dotyczy produktu tu i teraz lub tworzy własną, niepowtarzalną jakość – dotyczy identyfikacji wizualnych, które mają przetrwać lata.

 

 

W pracy projektanta nieprzecenionym elementem kunsztu jest wypracowany warsztat, podejście analityczne do projektu, zanim on jeszcze powstanie. Sama realizacja pomysłu to jedynie czubek góry lodowej. Dlatego bardzo istotne jest edukowanie pracodawców w dziedzinie procesu projektowego, a nie pokazywanie im tylko końcowego efektu w postaci slajdów prezentacji. Najlepszym sposobem jest zorganizowanie warsztatu dla zleceniodawcy, podczas którego poprowadzimy go przez całą drogę, którą odbywa projektant, pozwalając by poczuł się jej częścią. Im więcej wymienimy między sobą informacji, tym lepszy projekt powstanie. W takim układzie nie usłyszymy, że „logo wygląda jak kupione w Internecie” lub „ta kreska w kółku kojarzy mi się z włącznikiem światła”. Często pracodawcy traktują projekty graficzne wyłącznie jako konieczny koszt, by firma mogła funkcjonować (wizytówki firmowe, prezentacje, reklamy prasowe etc.), zapominając przy tym, że zlecenia wymagające dużego nakładu pracy, takie jak: kreacja logotypu, identyfikacja wizualna firmy – zostaną z nimi na długie lata. Czasami nie są świadomi, że dobrze zaprojektowany produkt to wartość dodana, mająca realny wpływ na skuteczne pozyskiwanie klientów lub partnerów biznesowych. Prof. Jan Nuckowski, dziekan Wydziału Form Przemysłowych w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, twierdzi, że „cena dobrze zaprojektowanego produktu może być wyższa aż o 20 do 40 proc. Ponadto firmy, które oceniają rolę designu jako kluczową dla swojej działalności, wprowadzają na rynek aż 4 razy więcej nowych produktów” (źródło: http://bizrun.pl/zarzadzanie/strategia-i-planowanie/dobry-design-to-inwestycja/).

 

 

Świadomość właścicieli firm, dyrektorów marketingu dużych przedsiębiorstw systematycznie się zmienia, co widać w ich strategiach. Już od lat w sieciówkach odzieżowych możemy kupić ubrania przygotowane przez znanych projektantów mody – to podwyższa prestiż marki i pozwala zwiększyć sprzedaż. Innym doskonałym przykładem są meble sieci IKEA, tak bardzo popularne na całym świecie, lecz w większości przypadków nie ze względu na wyjątkową jakość, ale ze względu na funkcjonalność i atrakcyjną cenę. Cała rzesza designerów musiała poświęcić wiele godzin pracy, by stworzyć unikalne rozwiązania, pomagające klientom w ich codziennym życiu. Powierzenie pracy dobrym designerom to inwestycja mogąca w istotnym stopniu pomóc w rozwoju firmy.

 

 

Moim zdaniem w polskich placówkach edukujących artystów, projektantów kładzie się zbyt mały nacisk na sprzedaż swoich pomysłów na rynku, tak by projekty adeptów szkół artystycznych nie lądowały w szufladach, lecz były wykorzystywane z korzyścią dla społeczeństwa. Ważne, by współpraca na linii szkoły – firmy nadal się rozwijała. To pomoże nam zmieniać codzienne otoczenie w lepsze miejsce do życia.

 

 

Źródło zdjęć: zdjęcia Autora

 

Projektant graficzny, freelancer realizujący projekty z dziedziny sztuki użytkowej. Doświadczenie zdobywał w agencjach marketingowych, pracując dla takich firm jak: KKS Lech Poznań czy Ekstraklasa SA. Od 5 lat prowadzi własne studio graficzne KOBY DESIGN. Zawodowo związany z Poznaniem i ...