Your browser is not supported for the Live Clock Timer, please visit the Support Center for support.
Do góry

Czekolada i kakao elementem zdrowej diety?

Komu z nas na widok apetycznej czekolady nie cieknie ślinka? Każdemu! Świat bez czekolady byłby bardzo nudny i smutny. Jak informują najnowsze badania, systematyczne spożywanie czekolady, oczywiście w niewielkich ilościach, chroni nasze naczynia, serce i mózg. Jak wiecie, ten smakołyk powstaje z ziaren kakaowca, a kakao jako roślina zawiera wiele cennych składników. Kiedy zjadasz od 140 do 210 g czekolady na tydzień, dostarczasz do swojego organizmu polifenole, fitoskładniki, flawanole, które chronią wnętrze naczyń krwionośnych, dbają o zdrowe serce i sprawnie działający mózg. Pozostaje jedno, która czekolada jest najzdrowsza: czarna, mleczna a może biała? Okazuje się, że najważniejsza jest gorzka. Czekolada gorzka zawiera samo masło kakaowe i kakao. Masło kakaowe jest zdrowym rodzajem tłuszczu, w którym występują kwasy oleinowy i stearynowy. Kwas oleinowy należy do jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, zaliczanych to typu omega-9 o działaniu przeciwzapalnym, zmniejszającym ryzyko miażdżycy, zakrzepów i wspomagający regulowanie cukru we krwi. Dodatkowo czekolada korzystanie wpływa na cholesterol i trójglicerydy¹, ponieważ obniża poziom cholesterolu LDL uważanego za tego „złego”. Jeszcze trochę faktów. Gorzka czekolada zawiera 165 mg magnezu na 100g, 50-70 mg na 100 g kofeiny i 50-110 mg flawanoli na100 g.

 

1 Grasii D, Necozione S, Lippi C, Croce G, Valeri L, Pasqualetti P, Desideri G, Blumberg JB, Ferri C. Cocoa reduces blood pressure and insulin resistance and improves endothelium-dependent vasodilation in hypertensives. Hypertension. 2005; 46:398-405.

 

Źródło zdjęć: zdjęcia autora

Biotechnolog, biolog, kosmetolog, szkoleniowiec z wieloletnim doświadczeniem. W branży kosmetycznej od 18 lat. Właścicielka gabinetu kosmetycznego Instytut Piękna. Współautorka (obok Zuzanny Sumirskiej) podręcznika Nowoczesne zabiegi fryzjerskie.