Your browser is not supported for the Live Clock Timer, please visit the Support Center for support.
Do góry

6 nominacji do Oscara dla Jojo Rabbit

Pokazy przedpremierowe Jojo Rabbit już 18 i 19 stycznia godz. 18:00 w kinie Atlantic.

Jojo Rabbit to satyryczny obraz II wojny światowej, w którym scenarzysta i reżyser Taika Waititi (Thor: Ragnarok, Dzikie łowy) łączy w charakterystycznym dla siebie stylu humor i patos. Gdy niemiecki chłopiec (Roman Griffin Davis jako Jojo) znajduje młodą Żydówkę (Thomasin McKenzie), którą ukrywa na strychu samotnie wychowująca go matka (Scarlett Johansson), jego świat staje na głowie. Mając u boku jedynie idiotycznego wymyślonego przyjaciela, którym jest nikt inny jak sam Adolf Hitler (Taika Waititi), Jojo musi teraz stawić czoła swemu ślepemu nacjonalizmowi. Jojo Rabbit, napisany i wyreżyserowany przez Taika Waititi’ego, oparty jest na książce Christine Leunens Niebo na uwięzi.

Jojo Rabbit oferuje niezwykle zabawne, ale i głęboko poruszające, dziecięce spojrzenie na społeczeństwo oszalałe z nietolerancji. Opierając się na swoim żydowskim dziedzictwie i doświadczeniach związanych z uprzedzeniami, zebranymi w okresie dorastania, scenarzysta-reżyser Taika Waititi (którego matka jest Żydówką, a ojciec Maorysem) wypowiada się silnie przeciwko nienawiści za pomocą tej czarnej jak smoła satyry na nazistowską kulturę i zbiorowe szaleństwo Niemców podczas II wojny światowej. Waititi opowiada historię niemal zbyt przerażającą, by podchodzić do niej z powagą – o chłopcu, który, jak wielu w tamtym czasie, został poddany praniu mózgu, aby nabrać absolutnego przywiązania do Hitlera. Następnie wydobywa z niej mroczną, hipnotyzującą komedię, która ostatecznie obnaża toksyczne idee antysemityzmu i prześladowań innych. Balansując na komediowym ostrzu, Waititi miesza wściekłość satyry z upartą wiarą w pokonanie fanatyzmu i nienawiści.

Film podąża śladami niektórych bardzo ważnych dla Waititi’ego postaci świata filmu: Mela Brooksa, Charlie’ego Chaplina, Ernsta Lubitscha i Stanleya Kubricka. Podobnie jak wymienieni reżyserzy Waititi szukał świeżego sposobu, aby na nowo poruszyć najbardziej niepokojące tematy przez paradoksalnie moralną siłę parodii. Waititi w szczególności przypomina Brooksa, aktora o żydowskich korzeniach, wyśmiewającego potęgę wizerunku Hitlera za pomocą szalonego, prześmiewczego portretu. Ale choć film zawdzięcza wiele swoim odważnym poprzednikom, to Jojo Rabbit jest silnie osadzony w naszych czasach, ze swoimi głęboko ludzkimi bohaterami, których historie mogą budzić uśmiech, ale których wewnętrzne kłopoty są śmiertelnie realne i bardzo ważne także dzisiaj.

Oparta na uznanej powieści Christine Leunens Caging Skies, wydanej po raz pierwszy w 2004 roku, historia rozpoczyna się w fikcyjnym Falkenheim. W tym uroczym mieście pod rządami nazistów koniec wojny zbliża się wielkimi krokami. Jednak w sypialni 10-letniego Jojo Betzlera oczekiwania na świetlaną przyszłość rosną. Dziś ma wreszcie szansę, na którą czekał przez całe swoje życie: dołączyć do Jungvolk, czyli Hitlerjugend. Jojo, łatwowierny i podatny na wszechobecną propagandę, która go otacza, czuje, że jest to jego pierwsza okazja, aby zrobić coś wielkiego i ważnego, aby pomóc chronić samotną matkę, którą kocha ponad wszystko, a może nawet poczuć, że jest częścią czegoś większego od siebie.

Aby złagodzić nieco poczucie niepewności, Jojo zabiera ze sobą swojego wyimaginowanego przyjaciela: klauna o umyśle zająca, Hitlera, który udziela targanemu emocjami Jojo rad, jakich mógłby oczekiwać on od swojego nieobecnego ojca. Z Adolfem w głowie Jojo czuje się niepokonany. Ale w rzeczywistości kłopoty Jojo dopiero się zaczynają. Gdy zostaje upokorzony (i prawie pozbawiony głowy) w obozie w Jungvolk, jego frustracja tylko się pogłębia.

Podczas gdy Jojo Rabbit jest w dużej mierze komiczną alegorią na temat kosztów bigoterii, czy to w sypialni, czy dla całego narodu, losy Jojo to także historia przemian, jakie zachodzą w dziecku w okresie dojrzewania – znajdując odwagę, by spojrzeć na wszystko krytycznym okiem, odkrywa on moc miłości, która może odmienić ścieżkę jego życia.

 

 

Waititi mówi, że od początku miał nadzieję, że jego film będzie bezwstydnym włożeniem kija w mrowisko. Chciał wyjść poza swą własną strefę komfortu, ale także podjąć temat wyobrażeń o wydarzeniach, jakie rozgrywały w czasach nazistowskich, zwłaszcza że lekcja tamtych czasów jest teraz aktualna jak nigdy. Wraz z narastającym nacjonalizmem, antysemityzmem i innymi formami nietolerancji religijnej i rasowej szanse na przyciągnięcie uwagi publiczności stały się zaskakująco wysokie.

„Wiedziałem, że nie chcę stworzyć prostego dramatu o nienawiści i uprzedzeniach, ponieważ przyzwyczailiśmy się do tego stylu dramatu” – wyjaśnia Waititi. „Kiedy coś wydaje się zbyt łatwe, lubię wprowadzać chaos. Zawsze uważałem, że komedia jest najlepszym sposobem na podkopanie komfortu publiczności. Tak więc w Jojo Rabbit doprowadzam publiczność do śmiechu, a kiedy już stracą czujność, podsuwam im te małe dramaty, które mają dla nich prawdziwy wpływ”.

Dla powieściopisarki Leunens zwięzłe i humorystyczne podejście Waititi’ego do jej książki było pięknym zastosowaniem komedii w celu przekazania historii o ogromnym ciężarze. „W filmach Taiki’ego śmiech nigdy nie jest bezkarny” – zauważa Leunens. „Są do niego przytroczone sznurki. Nawet jeśli ich nie zauważysz od razu, poczujesz je. Po śmiechu zaczynasz odczuwać szarpnięcia, które zwracają uwagę na rzeczy, które nie całkiem są właściwe, nie są tylko zabawne, na głębsze, bardziej złożone emocje – w tym uświadomienie sobie absurdu sytuacji, jej tragiczności i towarzyszącego jej bólu”.

Jojo Rabbit – w kinach od 24 stycznia

Obsada: Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie, Taika Waititi, Rebel Wilson, Stephen Merchant, Alfie Allen oraz Sam Rockwell i nominowana za tę role do Oscara Scarlett Johansson.

 

Źródło zdjęć: materiały prasowe Kina Atlantic

 

 

Kino Atlantic – przedpremierowe kino w samym sercu stolicy Kino Atlantic, którego początki sięgają czasów przedwojennych, od początku swojego istnienia miało opinię najbardziej wielkomiejskiego kina stolicy, w czym pomagało mu położenie w samym sercu miasta. Kino Atlantic oferuje swoim ...